Bractwo Pielgrzymkowe

Wpisany przez Jacek Pytel
Poniedziałek, 29 Kwiecień 2019 20:53

Pielgrzymka saletyńska

26 kwietnia, piątek, pierwszy dzień pielgrzymki. Dębowiec, to po zakopiańskich Krzeptówkach kolejne miejsce, o którym śmiało można powiedzieć że „jeździmy z lubością”. Ostatnia nasza wizyta była już cztery lata temu. Od tego czasu zmieniło się i w samym Dębowcu, ale również po drodze.

Pierwszy przystanek to sanktuarium maryjne w Tuchowie, u Redemptorystów. Czekała już na nas pani Karolina, sympatyczna przewodniczka, która zapoznała nas z historią sanktuarium raz zaprowadziła do muzeum klasztornego. Potem jeszcze nabożeństwo w kościele i w drogę. Przystanek następny – Kobylanka. Kiedyś licznie odwiedzana, teraz (mimo, że nosi status sanktuarium i posiada prawdziwy klejnot w postaci łaskami słynącego obrazu Pana Jezusa Ukrzyżowanego) nieco na uboczu głównych szlaków pielgrzymich. Przywitał nas ksiądz proboszcz oraz nas opiekun duchowny ksiądz Władysław Pasiut, który do Kobylanki dojechał własnym transportem. Ksiądz Władysław odprawił Mszę Świętą, którą ofiarowaliśmy w intencji zmarłej niedawno naszej członkini Matyldy Ślązak z Brzęczkowic. Mieliśmy w planie jeszcze sanktuarium maryjne w Lipinkach, ale korki na drogach spowodowały opóźnienie imusieliśmy sobie ten punkt programu darować.

W Dębowcu przywitał nas ekonom, ksiądz Bogdan. Potem obiadokolacja, film o La Salette i Apel Saletyński w kaplicy w Domu Pielgrzyma z wyjściem na dębowiecką Kalwarię. Tak jest w Dębowcu od maja do października, ponieważ był kwiecień, nasz apel można zaklasyfikować do prywatnych

27 kwietnia, sobota, drugi dzień pielgrzymki. Zmieniliśmy nieco plany i po uzgodnieniu z księdzem Władysławem na Mszę Świętą udaliśmy się do kościoła, mającego status bazyliki mniejszej. W kościele tylko nasza grupa i kilka osób, za to księży była piątka przy ołtarzu w bocznej kaplicy poświęconej Matce Bożej z La Salette. Potem śniadanie, poranna kawa w pokojach bądź na jadalni zaś o godzinie 10:00 wyruszyliśmy do Dukli. U patrona sanktuarium Świętego Jana czekał na nas bernardyński przewodnik, który przez ponad godzinę bawił nas opowieściami o zyciu Świętego. Piszę bawił, gdyż jego barwna opowieść tryskała wręcz fantazją i humorem. Nawet nie zdążyliśmy się pomodlić, a trzeba było zwolnić kościół dla następnej grupy pielgrzymów. A my w drogę do Miejsca Piastowego, do Świętego Michała Archanioła. Tutejszy klasztor Ojców Michalitów założony został przez Błogosławionego Bronisława Markiewicza w XIX wieku, dziś jest to jedno z nielicznych sanktuariów którym patronuje Święty Archanioł Michał, Mieliśmy możliwość wysłuchania prelekcji na temat historii sanktuarium, zakonu i Błogosławionego założyciela, zwiedzić poświęcone mu muzeum klasztorne oraz zaopatrzyć się w sklepiku w pamiątki. Zrezygnowaliśmy z odwiedzenia sanktuarium Św. Andrzeja Boboli w Strachocinie, bo i nieco brakło czasu, i ludzie byli już lekko podmęczeni a i pogoda nie nastrajała do dalszej eskapady. W drodze powrotnej zboczyliśmy nieco z drogi głównej by zobaczyć prawosławną cerkiew w Chyrowej. Nie dało się dojechać do niej autokarem, dlatego popatrzeliśmy na nią z kilkudziesięcio metrowej perspektywy.

W Dębowcu mieliśmy nieco czasu, więc pielgrzymi gremialnie udali się do kawiarenki. O 15:00 w kaplicy Koronka do Miłosierdzia Bożego, po niej Droga Krzyżowa którą prowadził nasz opiekun duchowny. Obiadokolacja, zaś wieczorem spotkanie z panią Iwoną Józefiak, dziewicą konsekrowaną na temat objawień saletyńskich i Apostolstwa Rodziny Saletyńskiej. A później jak dzień wcześniej Apel Saletyński w kaplicy w wyjściem na Kalwarię.

28 kwietnia, niedziela, trzeci dzień pielgrzymki. Trzeci dzień pielgrzymki to jedna wielka improwizacja. Po pierwsze pogoda popsuła się już na dobre, momentami lało jak z cebra. Po drugie dowiedziałem się, że w sanktuarium w Tarnowcu w niedzielę odbywa się wizytacja kanoniczna i niemożliwe są odwiedziny tego miejsca. Zacząłem szukać na szybko rozwiązania alternatywnego i znalazł się Folusz, mała miejscowość w Beskidzie Niskim z hodowlą pstrąga i zadaszonym miejscem. To rozwiązywało problem z deszczem. Po Mszy Świętej, którą w kaplicy w Domu Pielgrzyma sprawowali nasz opiekun duchowny oraz zastępca superiora w Dębowcu ks. Kazimierz Wolan MS. Ksiądz Kazimierz był znany niektórym pielgrzymom, gdyż w roku 2012 prowadził nasze rekolekcje wielkopostne w Zakopanem.  Po śniadaniu, kawie i odmówieniu modlitwy Anioł Pański wyruszyliśmy do Folusza, na pstrąga, gdyż na napawanie się piękną przyrodą Beskidu Niskiego nie pozwalał padający momentami intensywnie deszcz. Z Folusza udało mi się po wielu staraniach złapać wreszcie kontakt z przewodniczką po zabytkach UNESCO i tym sposobem z Folusza pojechaliśmy do Sękowej koło Gorlic, by zobaczyć i poznać historię zabytkowego, drewnianego kościółka. Po obiedzie odpoczynek na pokojach i o 19:00 spotkanie w kaplicy z księdzem Bohdanem Dutko, ekonomem w Domu Pielgrzyma. Ksiądz Bohdan miał powiedzieć parę słów, a mówił ponad pół godziny, zaś zgromadzeni w kaplicy słuchali z zapartym tchem o trzech atrybutach niezbędnych dla pojednania. Potem Różaniec i Apel Maryjny.

29 kwietnia, poniedziałek, czwarty dzień pielgrzymki. Wydawało nam się, że przyjechaliśmy do Dębowca dopiero wczoraj, a tu już trzeba było żegnać się z tym pięknym miejscem. Rano Msza Święta w kaplicy Matki Bożej z La Salette, śniadanie i już trzeba się pakować. Ksiądz Bohdan przyszedł pożegnać się z nami, poświęcić dewocjonalia i życzyć szczęśliwej drogi. Mieliśmy w planie w drodze powrotnej odwiedzenie sanktuariów Św. Kingi w Starym Sączu oraz Matki Bożej Bolesnej w Limanowej. Z pierwszego musieliśmy zrezygnować, gdyż Nowy Sącz był na tyle rozkopany, że aby przez niego przejechać, musielibyśmy nałożyć sporo drogi. W Limanowej mieliśmy możliwość modlitwy przed wystawionym na ołtarzu głównym Najświętszym Sakramentem oraz zjedzenia posiłku. Do domów wróciliśmy o planowanej porze.

W pielgrzymce udział wzięło 40 pielgrzymów.

Zdjęcia z pierwszego dnia (z Tuchowa i Kobylanki) pod poniższym linkiem.

Zdjęcia kliknij

Zdjęcia z drugiego dnia pielgrzymki (Dukla oraz Miejsce Piastowe) pod linkiem:

Zdjęcia (kliknij)

Zdjęcia z trzeciego dnia pielgrzymki (Folusz i Sękowa oraz spotkanie z ks. Bohdanem) pod linkiem:

Zdjęcia z czwartego dnia pielgrzymki (wyjazd z Dębowca oraz bazyliką w Limanowej) pod linkiem: